Verzadigde vetzuren zijn verzadigd met waterstofatomen. Bij onverzadigde vetzuren ontbreken waterstofatomen. Bij enkelvoudig onverzadigde vetzuren ontbreken twee atomen; bij meervoudig onverzadigde vetzuren (ook wel pufa's genaamd) ontbreken vier of meer atomen. In plaats van én elektronenpaar met elkaar te delen, delen een aantal koolstofatomen twee paar electronen met hun koolstofbuur waardoor zij een zogenoemde dubbelbinding hebben. Gebrek aan waterstofatomen maakt de vetzuren onstabiel, ze worden snel ranzig. Hoe meer dubbele bindingen ze hebben hoe onstabieler ze zijn. Lees verder, verzadigd vet leugens, ron, bekijk en beluister deze geniale voordracht van Tom naughton: de overige deeltjes staan hier: Link, een aanrader, verplichte kost!

een gestage toename van vetzuur in het bloed veroorzaakte wat gekoppeld wordt aan een verhoogd risico op diabetes en hartziekte. Lees verder, verzadigde en onverzadige vetzuren, volgens de huidige voedingsrichtlijnen vervangen we verzadigde vetzuren door meervoudig onverzadigde vetzuren om cardiovasculaire ziekten te voorkomen. Wat is het verschil tussen verzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren kun je je afvragen. Het grootste deel van een vetzuur bestaat uit een kern van koolstofatomen die aan waterstofatomen zijn gebonden. Wanneer het aantal waterstofatomen optimaal is zoals bij verzadigde vetzuren, vormen hun elektronen stabiele paren met die van de koolstofatomen.

Lees verder, verzadigd vet is niet de oorzaak van insuline resistentie. Alles over vet - de leugens over verzadigd vet ontmaskerd. Uit schokkende nieuwe bevindingen komt naar voren dat het eten van vet voedsel goed voor ons oefeningen hart kan zijn en onze stemming kan beïnvloeden, en dat zelfs verzadigde vetten soms goed voor ons zijn. Ontdek dat een portie gestoomde zalm meer vet bevat dan een pizza, dat het vet in een vetrijke maaltijd al binnen enkele uren in je bloed terechtkomt, en dat vet je zelfs kan helpen om af te vallen. Alles over vet bevat nog veel meer verrassende feiten en experimenten, en onthult dat een klein beetje van wat we lekker vinden, juist goed voor ons kan zijn. Bekijk uitzending, transvetten, en geen verzadigde vetten, in verband gebracht met hoger risico op hartziekten en overlijden. Uit een wetenschappelijke studie van McMaster University is gebleken dat transvetten in verband gebracht worden met een hoger risico op hart- en vaatziekten en overlijden. Maar verzadigde vetten worden niet in verband gebracht met een verhoogd risico op overlijden, hartziekte, beroerte, of diabetes type. Lees verder, verzadigde vetten zijn goed voor. Verdubbeling van verzadigd vet in de voeding verhoogt niet het verzadigd vet in het bloed. Nieuw onderzoek verbindt diabetes, hart- en vaatziekten aan een dieet rijk aan koolhydraten.

Vetten: onverzadigd en verzadigd vet gezond?


Geloof dat verzadigd vet zorgt voor dichtslibben aderen klopt niet. Het wijdverbreide geloof onder artsen en het publiek dat verzadigd vet zorgt voor dichtslibbende aderen en dat daardoor coronaire hartziekte ontstaat klopt gewoonweg niet, zo beweren experts in een redactioneel commentaar dat online gepubliceerd werd in het British journal of Sports Medicine. Zij dringen erop aan de aandacht niet langer te haar richten op het verlagen van vetten in het bloed door verzadigd vet uit het dieet te schrappen. Zij wijzen in plaats daarvan op het belang van het eten van echt voedsel, het maken van een dagelijkse stevige wandeling en stressbeperking om hartziektes af te wenden. Lees verder, studie weerlegt de lang gekoesterde stelling dat verzadigde vetten ongezond zijn. Een nieuwe noorse dieet interventiestudie (fatfunc uitgevoerd door onderzoekers van het kg jebsen centrum voor diabetes onderzoek aan de Universiteit van Bergen, roept vragen op over een hypothese die meer dan een halve eeuw heeft stand gehouden: dat vet in de voeding en vooral verzadigd. De onderzoekers vinden opvallend vergelijkbare gezondheidseffecten van voeding op basis van weinig koolhydraten ziet of vetten. In de gerandomiseerde gecontroleerde studie volgden 38 mannen met abdominale obesitas een voedingspatroon rijk aan koolhydraten of vet, waarvan ongeveer de helft verzadigd.

Onverzadigd vet - wikipedia


Kies bij voorkeur voor producten met minder dan 2 procent transvet. Hoeveel vet heb je dagelijks nodig? De gezondheidsraad stelt dat de vet ongeveer 20 tot 35 procent van de dagelijkse totale hoeveelheid calorieën mag leveren. Het voedingscentrum gaat ervan uit dat dit overeenkomt met maximaal 80 gram vet per dag voor vrouwen en 100 gram voor mannen. Minimaal moeten mannen dagelijks ongeveer 56 gram vet tot zich nemen en vrouwen ongeveer 44 gram. Verzadigd vet mag volgens het voedingscentrum slechts 10 procent van de totale energie leveren, maar liever minder. Dat komt overeen met ongeveer 28 gram verzadigd vet voor mannen en 22 gram voor vrouwen.

verzadigd vet en onverzadigd vet

Er zijn enkele onderzoeken geweest waaruit bleek dat het eten van veel meervoudig onverzadigde vetten de kans op kanker kan vergroten. De gezondheidsraad heeft daarom uit voorzorg een maximum gesteld van 12 energieprocent. Het voedingscentrum vertaalt dit naar maximaal 33 gram meervoudig onverzadigd vet voor mannen en producten 27 gram voor vrouwen per dag. Transvet, transvet ontstaat wanneer fabrikanten vetten harder maken, bijvoorbeeld wanneer vloeibare plantaardige olie kunstmatig hard gemaakt wordt. Transvetten zijn nog slechter voor de gezondheid dan verzadigde vetten en moeten dus zo min mogelijk gegeten worden. Ze verhogen het cholesterolgehalte en vergroten zo de kans op hart- en vaatziekten. Veel fabrikanten proberen tegenwoordig de hoeveelheid transvet in hun producten zo laag mogelijk te houden, maar toch zijn er nog producten te koop waarin ongezond veel transvet zit.

Kijk op de verpakking van het product om te zien hoeveel transvet erin zit. Vaak wordt transvet niet afzonderlijk vermeld in de voedingswaardetabel, maar het moet in ieder geval in de ingrediëntenlijst staan. Let op termen als gehard vet, gehydrogeneerd vet en gedeeltelijk gehard vet. Vooral koekjes, zoutjes, gebak en fast food zijn boosdoeners. Ook natuurlijke producten kunnen transvet bevatten, zoals volle melk, roomboter, vette kaas, rundvlees en schapenvlees. Transvet kan ook ontstaan als vet boven de 220 graden wordt verhit.

Verzadigd Vet, cholesterol, hart

Ze kunnen redelijk goed tegen verhitting en zijn relatief stabiel. Meervoudig onverzadigde vetten oxideren snel en zijn niet erg stabiel. Ze kunnen daardoor minder goed tegen verhitting. Bij blootstelling aan warmte en lucht bederven meervoudig onverzadigde vetten erg snel. Het beste kan je meervoudig onverzadigde vetten als koude smaakmaker gebruiken. Ze zijn vooral te vinden in: notenolie, natriumbicarbonaat lijnzaadolie, zonnebloemolie, visolie en sojaolie. Richtlijnen consumptie meervoudig onverzadigd vet, omdat meervoudig onverzadigde vetten snel oxideren, kunnen ze schade toebrengen aan de celstructuren van het lichaam.

verzadigd vet en onverzadigd vet

Lees over verschillende vetten

Onverzadigde vetten, onverzadigde vetten kom je vooral tegen in plantaardige producten. Onverzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte niet en kunnen het zelfs doen dalen. Een laag cholesterolgehalte is belangrijk om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen. Onverzadigde vetten zijn te herkennen, omdat ze spieren vloeibaar zijn bij kamertemperatuur. Denk bijvoorbeeld aan olijfolie, arachideolie, vloeibare bak- en braadproducten en vloeibaar frituurvet. Ook in noten, zaden en (vette) vis zit relatief veel onverzadigd vet. Enkelvoudig onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten kunnen enkelvoudig of meervoudig onverzadigd zijn. Enkelvoudige onverzadigde vetten zitten onder andere in olijfolie, arachideolie en koolzaadolie.

Elke soort vet is een combinatie van verzadigd en onverzadigd vet. Producten met ervaringen veel verzadigd vet kunnen ervoor zorgen dat het cholesterolgehalte stijgt. Hierdoor kunnen hart- en vaatziekten ontstaan. Producten met veel verzadigde vetten kan je daarom beter laten staan. Op het etiket van elk product is te zien hoeveel verzadigd en onverzadigd vet het bevat. Als ezelsbruggetje kan je ook het volgende onthouden: verzadigd vet is hard bij kamertemperatuur. Bak- en braadproducten die in een wikkel zitten, roomboter, margarine in pakjes en harde frituurvetten kan je daarom beter niet eten. Ook in vette kazen, zoals 48 kaas, brie, cheddar en stinkkazen zit verzadigd vet. In koekjes en andere bakkerijproducten zit vaak veel verborgen verzadigd vet.

De waarheid over vetten voeding

Je hoort vaak maken dat vetten slecht zijn voor je lichaam. Het tegendeel is echter waar: vetten zijn onmisbaar om goed te kunnen functioneren. Je lichaam heeft vet nodig om belangrijke vitamines op te nemen. Onder andere vitamine a, d, e en K lossen op in vet en kunnen daarom alleen goed opgenomen worden als je met het eten voldoende vet binnenkrijgt. Teveel vet is echter niet goed voor. Ook bestaan er verschillende soorten vetten, waarvan de ene soort beter voor het lichaam is dan het andere. Soorten vetten, verzadigde vetten, verzadigde vetten komen vooral voor in dierlijke producten, maar ook in sommige plantaardige oliën, zoals kokosolie, palmolie en cacaoboter.

Verzadigd vet en onverzadigd vet
Rated 4/5 based on 651 reviews